|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chip Tuning |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ukształtowanie charakterystyk nowego silnika jest efektem badań trwających wiele miesięcy, a nawet lat. Głównym celem producenta jest osiągnięcie jak największej sprawności silnika i jego płynnej pracy w pełnym zakresie obrotów. W procesie tym muszą być jednak uwzględnione inne aspekty, często utrudniające realizację tego celu. światowe normy emisji spalin i inne przepisy wymuszają zmiany w systemie sterowania silnikiem, często negatywnie wpływające na sprawność i moc silnika. Dla przykładu: przy homologacji samochodu konieczne jest podanie zużycia paliwa przez samochód w cyklu miejskim oraz przy prędkościach 90 i 120 km/h. Liczny te są również podawane we wszystkich materiałach reklamowych samochodów, wpływając w znacznym stopniu na decyzję o zakupie danego modelu. Dlatego też producenci, chcąc uzyskać jak najlepszy wynik pod tym względem, zmieniają charakterystyki silnika w zakresach obrotów odpowiednich dla podanych prędkości. Wpływa to oczywiście na spadek mocy silnika w tych zakresach. Inna koniecznością jest spełnienie bardzo ostrych norm emisji CO i NO na wolnych obrotach, przy czym normy te są wciąż zaostrzane. Wymaga to znacznego zubażania mieszanki paliwowo powietrznej, co powoduje zawahania i szarpania silnika przy przyspieszaniu z niskich obrotów, czyniąc jazdę niewygodną. Nie jest to spowodowane wadami silnika. Chip-tuning dzięki modyfikacjom programów sterowania w tym zakresie, usuwa ten problem i sprawia, że prowadzenie samochodu jest znacznie przyjemniejsze. Jednak Chip-tuning nie jest przewidziany do zwiększania mocy silnika bez ograniczeń, gdyż wymagałoby to zwiększenia dopływu powietrza do silnika. Chip-tuning zapewnia jedynie wykorzystanie zassanego powietrza w maksymalnym stopniu. Wyraża się to w zwiększeniu płynności pracy silnika, jego elastyczności i zwiększeniu mocy maksymalnej. Ponieważ wszyscy producenci zgodnie przesadzają przedstawiając moc swoich silników, Superchips pomaga zrealizować ich obietnice. Jak działa Chip-tuning. System sterowania silnikiem mierzy ilość powietrza zasysanego przez silnik, ciśnienie w kolektorze ssącym i atmosferyczne, zawartość tlenu w gazach wydechowych, temperaturę powietrza i cieczy chłodzącej, położenie przepustnicy. Wszystkie te dane mierzone są przez czujniki podłączone do komputera i natychmiast przetwarzane na podstawie zawartych w pamięci charakterystyk czasu wtrysku paliwa i kąta wyprzedzenia zapłonu. Producenci samochodów, tworząc te charakterystyki, muszą uwzględnić także złe warunki pracy silnika - złą jakość paliwa, znaczne przekraczanie przebiegów między przeglądami i złą obsługę silnika. Powoduje to niewykorzystanie w pełni potencjalnych możliwości silnika. Chip-tuning, dzięki ulepszonym charakterystykom, umożliwia wykorzystanie tych rezerw. Badanie i testy. Chip-tuning powstał w wyniku długotrwałych testów i ciągłych ulepszeń prowadzonych na hamowni oraz bezpośrednio w samochodach z zamontowanym komputerem monitorującym prace i parametry silnika. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||