Strona główna | Mapa serwisu | English version


Słowniczek
News > Słowniczek
                                                                     Słowniczek

W tym dziale pokrótce zostaną omówione pojęci z którymi spotykamy się w sklepie tuningowym, czytając prasę, przeglądając katalogi i rozmawiając z innymi osobami związanymi z tuningiem.

Amortyzatory sportowe - amortyzatory o zmienionej sile tłumienia, twardsze, redukujące przechyły nadwozia na zakrętach oraz bujanie podczas jazdy po nierównościach. Wiele firm produkujących takie amortyzatory pozwala na dobranie charakterystyki zawieszenia do indywidualnych potrzeb. Im większa sztywność zawieszenia, tym bardziej pogarsza się komfort podróżowania.

Chip tuning - podnoszenie mocy silnika poprzez zmianę oprogramowania (chip) komputera sterującego pracą silnika. Polega na zmianie dawki paliwa i kąta wyprzedzenia zapłonu (silnik benzynowy) w całym zakresie obrotów. W silnikach diesla zmienia się dawkowanie i moment wtrysku paliwa. W silnikach turbo zmienia się również ciśnienie doładowania (większa wartość). Największy przyrost mocy można uzyskać w silnikach doładowanych, a najmniejszy w wolnossących silnikach Diesla.

Grill - atrapa chłodnicy wykonana z ozdobnej siatki aluminiowej lub tworzyw sztucznych, pozbawiona znaczka rozpoznawczego marki samochodu. Nadaje przedniej części samochodu, prestiżowego wyglądu.

Filtr sportowy - filtr wykonany z materiałów o małych oporach przepływu - bawełna zbrojona cienkim drutem. Po umyciu i nasączeniu bawełny specjalnym olejkiem możliwość powtórnego użycia. Produkowany w formie wkładów w seryjną puszkę, stożków, walców. Zwiększa osiągi w zależności od modelu silnika, poprawności montażu i dodatkowych przeróbek.

Kolektor wydechowy - równa długość każdej z rur kolektora wydechowego oraz takie ukształtowanie, aby płynące spaliny miały jak najmniejsze opory przepływu, powoduje znaczny wzrost mocy, dochodzący do 25% w przypadku zastosowania kompletnego układu wydechowego.

Sportowy układ wydechowy - kompletny układ wydechowy od kolektora do ostatniego tłumika, zaprojektowany w celu uzyskania maksymalnego przyrostu mocy. Próby na hamowni, lata doświadczeń i materiały najwyższej jakości gwarantują przyrost mocy, satysfakcję i długą żywotność układu wydechowego.

Sprężyny obniżające - sprężyna zawieszenia powodująca zmniejszenie prześwitu samochodu od nawierzchni. Oprócz lepszego wyglądu uzyskujemy poprawę prowadzenia dzięki obniżeniu środka ciężkości.

Zawieszenie gwintowe (śrubowe) - zawieszenie składające się z amortyzatora i sprężyny, z możliwością regulacji twardości i prześwitu, przy pomocy śrub regulacyjnych. Wartość między skrajnymi położeniami zawieszenia wynosi średnio 50mm.



Żargonowe powiedzenia każdego tunigowca !!!

Każda grupa społeczna operuje językiem zrozumiałym tylko dla osób utożsamiających się z tą grupą i starających się zachowywać jak inni jej członkowie. Jesteśmy tuningowcami, a jak każda grupa społeczna tak i my mamy swój żargon i nie powinniśmy się go wstydzić, a wręcz przeciwnie - zarażać innych i powiększać zasób tych słów. Tak więc do dzieła panowie !!!

SHIT - totalna porażka, kicz i dno !!!

WYPAS - bryka stuningowana według naszego gustu, ogólnie podoba się nam ale jeszcze coś byśmy chętnie poprawili lub dołożyli

FULL WYPAS - super stuningowana bryczka, która jest już kompleksowo zmodernizowana i nic więcej nie da się już przy niej zrobić

Zawiechta (zawias) - zawieszenie

Amor - amortyzator

Buda na dwa bernardyny - prześwit seryjnego zawieszenia

Noclegownia dla kotów - prześwit zmniejszony o 30mm

Zaczyna to jakoś wyglądać - zawieszenie obniżone o 50-60mm

Żyleta - między nadkolem a kołem wartość - 80mm

Konkretna zawiechta!!! - bryka puszczona na glebę ponad 100mm

Spychacz - Samochód z przednim spoilerem / zderzako-spoilerem przypomianjacym spychacz. :)

Świstak - Samochód z silnikiem, w którym zamontowana jest turbosprężarka.